Case: Archipelagia Golf

20.09.2012

Partel & Archipelagia Golf: paikallista yhteistyötä jo 20 vuotta

Archipelagia Golf saa kaikki tarvitsemansa televiestintä- ja televisiopalvelut yhdestä ja samasta osoitteesta. Partel näkyy ja kuuluu golfkentän asiakkaille monella tavalla.

Paraisten Finbyssä sijaitseva Archipelagia Golf tekee kävijäänsä vaikutuksen ennen kaikkea kauniilla miljööllään. Täydet 18 reikää kattava golfkenttä on luonteeltaan vaihteleva, kolopalloa lyödään niin puisto- kuin metsämaisemissa.

− Ennen vanhaan golfia pelattiin Paraisilla Keskuspuistossa. Archipelagia Golf sai alun perin alkunsa kuuden paikallisen golffarin ajatuksesta, että tänne saaristoonkin pitää saada kunnollinen kenttä. Seuramme on nyt jo 32-vuotias ja golfkenttää pyörittävä yhtiö hiukan nuorempi, seuran viransijainen toiminnanjohtaja ja yhtiön toimitusjohtaja Petra Mannström kertoo. 

Archipelagia Golf houkuttelee pelaajia paitsi Paraisilta myös Turusta ja muista lähikunnista. Erityisesti heinäkuussa ja kesän viikonloppuina riittää viheriöillä väkeä.

− Meidän kenttä sopii oikeastaan ihan kaikille. Väylissä riittää haastetta, mutta ne myös palkitsevat. Kaikkein kiireisimmän sesongin aikana täällä riittää toden totta vilinää. Parhaimmillaan päivässä ehditään pelata yhteensä 288 kierrosta, Petra laskee. 

Pitkä yhteinen historia

Partelilla ja Archipelagia Golfilla on takanaan pitkä yhteinen taival: hedelmällinen yhteistyö alkoi jo vuonna 1992.

− Yhteistoimintamme alkoi alun perin puhelinpalveluista, ja se on sittemmin laajentunut kattamaan myös paljon muuta. Olemme todella iloisia, että voimme saada kaikki televiestintä- ja televisiopalvelut yhdeltä ja samalta kumppanilta. Partel on lisäksi paikallinen yritys, mikä on meille tärkeää, Petra sanoo.

Yhteistyön ansiosta golfkentän asiakkaat saavat halutessaan kierrokselle käyttöönsä Partelin sponsoroimat bägikärryt. Harjoitusviheriöllä liehuvat Partelin logoilla varustetut merkkiliput.

− Asiakkaamme huomaavat yhteistyön myös Parcallin vastauspalveluna, joka vastaa kiireisinä aikoina caddiemasterille saapuviin puheluihin. Parcall tekee peliaikavaraukset suoraan meidän omaan NexGolf-ohjelmaan, Petra mainitsee.

Laji kaikille

Archipelagia Golfin alueelta löytyy hyvät puitteet paitsi edistyneemmille harrastajille myös lajin alkeiden opetteluun.  Liikunnanohjaajanakin toimiva Petra tietää, että golf on mainio liikuntamuoto ihan kaikille.

− Se sopii sekä nuorille että vanhoille. Tällä hetkellä harrastajakunta on miespainotteinen, mutta ilokseni olen huomannut, että junnukoulujemme osallistujista on jo lähes puolet tyttöjä. Golf on loistavaa liikuntaa. Kun meillä kiertää täyden kierroksen, joka on noin 10 km, palaa kaloreja jopa 1000.

Laji tekee hyvää myös mielelle.

− Pelatessa sitä on ihan kahdestaan pallon kanssa. Siinä pystyy rauhoittumaan, ja esimerkiksi stressi saa toden teolla kyytiä. Yleisen mielikuvan mukaan golf olisi kallis harrastus, mutta se ei kyllä pidä nykyään paikkaansa, Petra tietää.

Unelmissa hole in one

Petran oma golfhistoria ulottuu noin kuuden vuoden päähän.

− Halusimme tuolloin löytää mieheni kanssa yhteisen harrastuksen. Suoritin golfkurssin, sain greencardin ja sille tielle jäin.

Vaikka swingejä, eli reiän aloittavia pitkiä lyöntejä on Petrallakin takana jo monia, odottaa kaikkien golfareiden unelma, hole in one vielä tuloaan.

− Meidän kentällä lyötiin viime vuonna yhteensä 14 holaria, mikä on uusi ennätys. Itse en valitettavasti ainakaan vielä kuulu tuohon onnekkaaseen pelaajajoukkoon, Petra nauraa. 

 

Parempaa palvelua Parcallilla

Benjamin Nordström on työskennellyt Archipelagia Golfin caddiemasterina jo viitenä kesänä. Työnkuvaan kuuluu mm. Pro Shop -myymälän hoito, vieraspelaajien opastus sekä peliaikavarauksista huolehtiminen. Miehen työpäivät ovat erityisesti kiireisimmän sesongin aikana melkoista vilskettä. Apuna on Parcallin vastauspalvelu, joka vastaa saapuviin puheluihin, mikäli kentän oma henkilökunta ei sitä ehdi tehdä. Parcalliin ohjautuu noin 150 puhelua viikossa.

− Meillä on ollut vastauspalvelu käytössä nyt kahtena kesänä. Siitä on suuri apu erityisesti silloin, kun myymälässä on puhelimen soidessa palveltavia asiakkaita. Parcallin ansiosta voimme olla varmoja, että kaikkiin puheluihin vastataan, Benjamin kertoo.

− Valitsimme Parcallin vastauspalvelun, koska haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua, toimitusjohtaja Petra Mannström lisää.

Saumatonta yhteispeliä

Parcallin ja golfkentän yhteistoiminta on kehittynyt kuluneiden kesien aikana saumattomaksi. Vastauspalvelun henkilökunta palvelee golfkentän asiakkaita asiantuntevasti ja sujuvasti. Puheluihin vastataan tilanteen mukaan joko ruotsiksi, suomeksi tai englanniksi.

− Olemme käyneet Parcallin henkilökunnan kanssa läpi muun muassa kenttämme rakennetta, golfin terminologiaa ja muita lajiin liittyviä asioita. On ollut ilo huomata, miten he haluavat oppia uutta voidakseen palvella paitsi meitä myös asiakkaitamme entistäkin paremmin, Petra sanoo.